Tulkkitilaus

  • Ensimmäinen tulkkitilaus tehdään samalla, kun tulkki perehdyttää asiakkaan tulkkauspalvelun käyttäjäksi.

  • Jatkossa tulkkitilauksen voi tehdä joko asiakas itse tai hänen valtuuttamansa henkilö (esim. perheenjäsen, avustaja, ystävä tai asiakaskäynnillä oleva tulkki). 

  • Tulkkitilaukset kannattaa tehdä niin ajoissa kuin mahdollista. Näin varmistetaan, että asiakas saa tulkin tarvitsemaansa paikkaan. Kela varmistaa pikaisesti, onko tulkki saatavilla. Mikäli tulkkia ei ole vapaana toivottuna aikana, asiakas voi ehdottaa toista ajankohtaa.

  • Mikäli asiakas on tehnyt tulkkilistan, Kela pyrkii välittämään tilaukseen asiakkaan toivoman tulkin. Asiakas voi toivoa tietyn tulkin esimerkiksi harrastukseensa ja jonkun toisen tulkin vaikkapa kauppareissuille.

  • Tilausta edeltävänä päivänä noin klo 16.00 asiakas saa tiedoksi, kuka tulkki saapuu paikalle.

Tiedot tulkin tilaamiseen

  • Tulkkitilauksen voi tehdä monella tapaa: sähköpostitse, tekstiviestillä, soittamalla tai Kelan nettisivujen kautta (sähköisen asioinnin lomake).

  • Pohjois-Suomen alueen tilaukset: vatu.pohjoinen@kela.fi ja puh. 020 634 4815 (ma-pe klo 7.30–20.00 ja la klo 8.00–15.00).

  • Kerro tilauksen yhteydessä:

    • mihin tilanteeseen (esim. asiointi) tarvitset tulkkia.

    • kuinka pitkäksi aikaa (esim. klo 14–16) tarvitset tulkkia.

    • mihin tulkki saapuu (esim. asiakkaan koti tai jokin muu paikka).

Tulkkilista

  • Jokainen tulkkauspalvelun käyttäjä voi tehdä itselleen tulkkilistan, josta tulkit pyritään ensisijaisesti välittämään. Tulkkilistan tekeminen on vapaaehtoista.

  • Asiakas voi nimetä tulkkilistalleen useita tulkkeja. Tulkkilista muodostetaan asiakkaan ja Kelan kanssa yhteistyössä. Listalle lisättävät tulkit ilmoitetaan Kelan asiakastietolomakkeella TU11.

  • Kela ehdottaa listan ulkopuolista tulkkia siinä tapauksessa, että tulkkilistalle nimetty tulkki ei pääse tulemaan.

  • Asiakas voi halutessaan lisätä tulkkeja listalle sekä poistaa listalta tulkkeja. Myös tulkilla on oikeus poistaa itsensä listalta. Listalta poistamiselle ei tarvitse antaa perusteita.

Hätätilanne

Hätätilanteessa asiakas voi ottaa yhteyttä suoraan tulkkiin. Näitä tilanteita ovat äkilliset tapahtumat, jossa asiakkaan tai hänen lähisukulaisensa henki, omaisuus tai turvallisuus on uhattuna.

Tutun tulkin numero kannattaa tallentaa omaan puhelimeen.

Lapin Puhetulkki Virpi Lumimäen tavoitat numerosta 040 737 5879. Virpi asuu Rovaniemellä.